Jeden z producentów gry, Adrian Wahl odpowiedzialny za bazę danych opowiedział w jednymz blogów na oficjalnej stronie gry o zmianach, jakie zajdą w systemie poziomów zawodnika. Poza ogólną filozofią wyznaczania owych poziomów nie obyło się również bez modyfikacji samych umiejętności piłkarzy – jedne zniknęły, w ich miejsce pojawiły się nowe, a jeszcze inne zostały połączone.
Nowy system poziomów
W grze FIFA Manager 13 główny nacisk położono na styl zawodnika. Umiejętności piłkarza będą decydowały o tym, który styl zawodnika pasuje najlepiej dla danej pozycji. Za przykład najlepiej posłuży Didier Drogba, który odznacza się doskonałymi „warunkami fizycznymi”, wspaniałymi umiejętnościami „główkowania”, „silnym uderzeniem” oraz wie jak się ustawiać w polu karnym. Jest on idealnym odwzorowaniem środkowego napastnika, a suma jego umiejętności sprawia, że odznacza się on wyższym poziomem na tej pozycji, aniżeli gdyby grał jako np. „skrzydłowy”. Za kontrprzykład posłuży natomiast Lionel Messi, który jest zawodnikiem bardzo „zwinnym”, z wysokimi umiejętnościami „dryblingu”, oraz perfekcyjnym „wyszkoleniem technicznym”. Te umiejętności sprawiają, że najlepiej zaprezentuje się jako „ofensywny drybler”, natomiast jako środkowy napastnik osiągnie poziom co najwyżej 82, ponieważ nie ma wszystkiego co potrzebne do gry na tej pozycji – jego umiejętności „skoczności”, „siły fizycznej”, czy też „główkowania” są po prostu zbyt słabe. Oczywiście zawodnicy tak wyjątkowi jak Messi mimo wszystko będą odznaczać się relatywnie wysokim poziomem również na tej pozycji, gdyż atrybuty takie jak „wykończenie” oraz „szybkość” również się tutaj liczą.
Każda umiejętność ma różny wpływ na ogólny poziom piłkarza, w zależności od używanego stylu zawodnika. Największy mnożnik jest ustawiony dla umiejętności „agresja” dla stylu „Waleczny”. Wpływ tej umiejętności na ogólny poziom zawodnika jest pomnożony przez 2,5. Inną umiejętnością, która ma tylko nieco mniejszy wpływ na poziom piłkarza jest „wizja” dla stylu „Rozgrywający”. W tym przypadku mnożnik wynosi 2,2. Po drugiej stronie znajdują się takie umiejętności jak „główkowanie”, „siła fizyczna” oraz „skoczność”, które tylko w nieznacznym stopniu wpływają na styl zawodnika „Ofensywny Drybler”. W tym przypadku mnożnik wynosi jedyne 50%.
Aby dopełnić nowy system poziomów potrzebna jest jeszcze w grze FIFA Manager 13 nowa wartość, która podpowie jak dobrze dany zawodnik może zagrać na danej pozycji. W porównaniu do poprzedniego roku wartość ta nie miała bezpośredniego wpływu na ogólną ocenę zawodnika. Producenci gry postanowili dodać nową wartość do obszaru ogniskowego tj. przywiązania do pozycji. Wartość ta może być ustawiona w zakresie 0-100% dla każdej pozycji, na której zawodnik może grać. Wszechstronni piłkarze mogą mieć kilka pozycji ze wskaźnikiem przywiązania do pozycji ustawionym na 100%.
Warto również wspomnieć, że podążając za ogólnym trendem w świecie futbolu, producenci gry postanowili zrezygnować z następujących pozycji: stoper, wysunięty obrońca, cofnięty lewoskrzydłowy oraz cofnięty prawoskrzydłowy.
Zaadoptowanie systemu umiejętności z gry FIFA 13
Na wstępie warto zaznaczyć, że liczba atrybutów zmniejszy się z 43 do 37. Co więcej niektóre z umiejętności zostały usunięte, przybyły też nowe, a jeszcze inne zostały połączone:
UMIEJĘTNOŚCI Z POLA
Umiejętności, które zostały połączone
Technika + Przyjęcie = Kontrola Piłki
Kreatywność + Geniusz = Wizja
Pracowitość + Wytrzymałość = Wytrzymałość
Nowe umiejętności
Odbiór (Wślizg)
Woleje
Ustawianie się (Ofensywa)
Równowaga
Reakcje
Umiejętności usunięte z gry
Zastraszanie
Determinacja
Wyjście na pozycję
Zdecydowanie
Współpraca
Koncentracja
UMIEJĘTNOŚCI BRAMKARSKIE
Nowe umiejętności
Refleks
Umiejętności usunięte z gry
Piąstkowanie
Wyrzuty ręką (od teraz istnieć będzie cecha charakteru „Długie wyrzuty”)
Dogrania (skoczność oraz siła fizyczna wchodzą teraz w grę)
Co więcej „Przywództwo” nie jest już częścią głównych umiejętności piłkarza i jego zakres będzie obejmował wartości z przedziału 1-10. Z drugiej strony „Wyszkolenie Taktyczne” (zakres 0-99) stanie się jedną z umiejętności głównych i będzie miało bezpośredni wpływ na zawodnika.
W kolejnym swoim blogu Adrian Wahl wyjaśni jak powyższe zmiany w systemie poziomów przełożą się na grę, a także poznamy kilka nowych szczegółów w tym zakresie. Oczywiście wszystkiego dowiecie się na łamach naszego serwisu.