Bywają chwile, nawet u największych fanów FIFA Manager, kiedy gra nam po prostu zaczyna się nudzić. Chcemy wtedy coś zmienić, poprawić, by znów cieszyć się rozgrywką – ta gra nam to w pewnym sensie gwarantuję. FIFAM to nie tylko bycie i granie “wirtualnym menażerem”. To także wielkie pole manewru w którym z edytować możemy praktycznie wszystko. Jedną z takich rzeczy są skrypty lig, które można rozbudowywać według własnych upodobań, oczywiście zachowując przy tym zdrowy rozsądek idący z wymaganiami gry. Wiele osób miało i wciąż ma problem z napisaniem własnych skryptów, dodających nowe ligi, puchary itp. Nie jest to trudna sprawa i na pewno do opanowania nawet dla osoby nie mającej o tym zielonego pojęcia. Wystarczy poświecić czasu i systematycznie “praktykować: pisanie rozkładu ligowego oraz pucharowego, a na pewno szybko załapiemy o co w tym naprawdę biega. Tak więc zaczynamy przygodę z edycją skryptów!
Do edycji skryptów nie będzie potrzeba nam wiele. Wcale nie musimy posiadać programów wartych z kilka tyś, używać exela czy tego typu aplikacji. Ba! Nawet nie musimy nic pobierać. Wystarczy zwykły, prosty notatnik dostępny niemal u każdego.
Warto zauważyć, że do 2010 roku, czyli wydania FIFA Manager 10 skrypty były zdecydowanie inne niż mamy to obecnie. Wtedy mieliśmy tylko plik CountryXX oraz plik skryptu. Obecnie mamy trzy pliki skupiające się na bazie danych wybranego kraju. Tzn.
• CountryDataXX – czyli plik odpowiedzialny za drużyny, zawodników, nazwy lig, pucharów, itd. To dzięki niemu mamy w grze realnych zawodników ze statystykami, drużyny i inne rzeczy związane z rozgrywkami. Pliki Data znajdziemy w EA SPORTS\FIFA MANAGER 12\database\data.
• CountryFixtureXX – plik Fixture z kolei odpowiedzialny jest za wyniki, osiągane w naszej karierze i te wcześniejsze jakie kluby wywalczyły na przełomie dziejów. Oprócz tego umieszczone są w nim także schematy terminarza, który ustawiamy w edytorze. Pliki Fixture znajdziemy w EA SPORTS\FIFA MANAGER 12\database\fixture.
• CountryScriptXX – najważniejszy plik, na którym dzisiaj skupimy całą uwagę. To właśnie dzięki niemu możemy korygować i tworzyć ligi oraz puchary krajowe. Obok pliku Data jest najważniejszym układem bazy danych. Pliki Scriptu znajdziemy w EA SPORTS\FIFA MANAGER 12\database\script.
W miejsce “XX” wskakują cyfry odpowiedzialne za wybrany kraj. Numerki przypisane krajom znajdziemy w edytorze wybierając zakładkę Asystenci/Lista krajów..
1. Skoro wyjaśniliśmy sobie już co i jak czas więc zabrać się za edytowanie skryptu. Nie będę się tu bawił w tworzenie wszystkiego od podstaw i przedstawiał wam to na każdym screenie, bo nie ma to najmniejszego sensu. Pokaże wam po prostu linijki które interesują nas najbardziej. Opis będzie przestawiał zarówno tworzenie skryptu ligowego jak i pucharowego. Tak więc jedziemy z tym koksem
%INDEX%VERSION
538050561
%INDEXEND%VERSION – Obecna wersja naszej gry. Tego nie edytujemy! Każda zmiana następuję tylko i wyłącznie po instalacji aktualizacji bazy od producenta gry.
%INDEX%COMPETITION – Linijka ta oznacza zapoczątkowanie nowej ligi/pucharu. Nie edytujemy. Pozostawiamy to tak jak jest!
DB_LEAGUE – Tutaj mamy linijkę informującą nas o tym czego dotyczy ten schemat. Dzieli się to na 2 rzeczy w zależności dla jakich rozgrywek piszemy skrypt. DB_LEAGUE to wiadomo chodzi o ligę. W przypadku gdy chcemy utworzyć krajowy puchar bądź superpuchar musimy zmienić to na DB_CUP.
{ 37, LEAGUE, 0 } – Pierwsze cyfry oznaczają numer ID dla kraju. W moim przypadku to jest Polska. Pozostałe kraje mają oczywiście inne cyfry. LEAGUE podobnie jak wyżej oznacza, że skrypt pisany jest dla rozgrywek ligowych. Zmienia się to nieco dla pucharów. W przypadku pucharu ligi należy zmienić ten wyraz na FA_CUP. Jeżeli będziemy tworzyć superpuchar musimy wpisać SUPERCUP. Ostania cyfra w tym przypadku 0 oznacza po prostu hierarchie lig. Czyli pierwsza liga 0, druga liga 1, trzecia liga 2, itd. Tylko w przypadku pucharów pozostawiamy 0.
16
0 – następnie mamy dwa schematy cyfr jedna pod drugą. Pierwsza czyli 16 oznacza liczbę drużyn w danej lidzę. W moim przypadku opieram się na Ekstraklasie, gdzie występuje 16 zespołów tak więc wpiszę te cyfrę. Liczba 0 oznacza z kolei hierarchie ligi. Jako, że Ekstraklasa ma tylko jedną grupę to pozostawiam zero. Jeżeli robiłbym zaplecze to wpisałbym oczywiście 1. Z kolei w drugiej lidze, która ma dwie grupy (wschodnią i zachodnią) w obu wpisałbym 2 i 2! Proszę o tym pamiętać.
REL_RULE_2 – Tutaj mamy dość jasną sytuację. Linijka ta oznacza liczbę spadkowiczów. W Ekstraklasie mamy dwa spadki czyli wpisuję cyfrę 2.
0
2
ROUND_GROUP1
10
100 – Tutaj z kolei mamy ilość rund w lidze. Zwracamy uwagę na cyferkę 2, która oznacza, że rozgrywki mają dwie rundy czyli mecze wyjazdowe i domowe. Tego jednak nie musimy zmieniać tutaj. Można to ustawić bardzo łatwo za pomocą edytora danych.
%INDEX%TEAMS
250009,250024,250005,250016,250004,250003,250007,250020,250014,25000c,25000f,250013,250010,25000e,25001b,25001d
%INDEXEND%TEAMS – Tutaj mamy ukazane jakie drużyny zostały przypisane do tej ligi (ich ID). Nie musimy się tym interesować, ponieważ układ lig ustawiamy w łatwy i szybki sposób za pomocą edytora.
%INDEX%MATCHDAYS
13,20,27,34,41,48,55,62,69,76,83,90,97,104,111,118,125,132,139,146,153,160,167,174,181,188,195,202,209,216
%INDEXEND%MATCHDAYS
%INDEX%MATCHDAYS2
13,20,27,34,41,48,55,62,69,76,83,90,97,104,111,118,125,132,139,146,153,160,167,174,181,188,195,202,209,216
%INDEXEND%MATCHDAYS2 – Linijka ta pokazuje terminarz dla naszej ligi. Podobnie jak wyżej nie interesujemy się tym, bo ustawiamy go w edytorze.
%INDEX%FIXTURE
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16
15,3,4,5,12,13,10,1,8,9,6,7,2,11,16,14
3,16,5,15,7,4,9,6,1,8,11,10,13,2,14,12
10,13,8,11,6,1,4,9,15,7,3,5,2,14,16,12
14,10,1,4,7,3,9,15,11,6,12,2,13,8,5,16
5,7,10,12,8,14,6,13,4,11,3,9,15,1,16,2
14,6,1,3,7,16,9,5,11,15,12,8,2,10,13,4
15,13,5,1,8,2,6,12,4,14,3,11,7,9,16,10
14,15,9,16,1,7,11,5,12,4,2,6,10,8,13,3
16,8,5,13,6,10,4,2,15,12,3,14,7,11,9,1
2,15,11,9,12,3,10,4,8,6,14,5,1,16,13,7
15,10,16,6,4,8,3,2,5,12,7,14,9,13,1,11
11,16,13,1,14,9,12,7,10,3,8,15,6,4,2,5
5,10,16,4,3,8,7,2,9,12,11,13,1,14,15,6
12,1,2,9,10,7,8,5,6,3,4,15,14,11,13,16
2,1,4,3,6,5,8,7,10,9,12,11,14,13,16,15
3,15,5,4,13,12,1,10,9,8,7,6,11,2,14,16
16,3,15,5,4,7,6,9,8,1,10,11,2,13,12,14
13,10,11,8,1,6,9,4,7,15,5,3,14,2,12,16
10,14,4,1,3,7,15,9,6,11,2,12,8,13,16,5
7,5,12,10,14,8,13,6,11,4,9,3,1,15,2,16
6,14,3,1,16,7,5,9,15,11,8,12,10,2,4,13
13,15,1,5,2,8,12,6,14,4,11,3,9,7,10,16
15,14,16,9,7,1,5,11,4,12,6,2,8,10,3,13
8,16,13,5,10,6,2,4,12,15,14,3,11,7,1,9
15,2,9,11,3,12,4,10,6,8,5,14,16,1,7,13
10,15,6,16,8,4,2,3,12,5,14,7,13,9,11,1
16,11,1,13,9,14,7,12,3,10,15,8,4,6,5,2
10,5,4,16,8,3,2,7,12,9,13,11,14,1,6,15
1,12,9,2,7,10,5,8,3,6,15,4,11,14,16,13
%INDEXEND%FIXTURE – Ta linijka informuje nas z kolei o układzie kolejek, która także ustawiamy w edytorze więc nas nie obchodzi.
0
1600000
100000
2500000
3
0
18
-1
65535
3
0
0
0
1 – To także pozostawiamy bez większego żalu. Jeżeli mielibyśmy się czymś tu zainteresować to tylko 1600000, 100000, 2500000, które są po prostu nagrodami pieniężnymi z telewizji, za miejsce w lidze i potrąceniem za kolejne lokaty. Oczywiście można i zdecydowanie polecam ustawić to w edytorze.
GET_POOL, {37, POOL, 0}
0
16
%INDEXEND%COMPETITION
%INDEX%COMPETITION – Kończąc prace przy pisaniu skryptu dla ligi/pucharu nie należy zapominać o jego zamknięciu. GET_POOL, {37, POOL, 0} to, to samo co w przypadku { 37, LEAGUE, 0 }. Jednak tutaj słowo POOL pozostawiamy zarówno dla ligi jak i pucharów. Liczba 16 oznacza z kolei liczbę drużyn w lidze. A komendami %INDEXEND%COMPETITION i %INDEX%COMPETITION zamykamy rozgrywki/skrypt!
2. To wszystko napisaliśmy skrypt dla jednej klasy rozgrywkowej. Jeżeli chcemy kontynuować niższe poziomy to rozpoczynamy od nowa jak na podanym wyżej przykładzie. Po wszystkim wystarczy zapisać plik i skończone.
1. Na pierwszy rzut oka pisanie skryptu wydaje się być czymś trudnym, jednak jest to łatwa sprawa. Na wszelki wypadek dorzucam pliki z Pucharem krajowym oraz superpucharem (na przykładzie Polski). Do pobrania poniżej. Co chciałbym jeszcze zaznaczyć puchar krajowy można wygenerować sobie za pomocą edytora, bez większego problemu.